Xpeng G6: directe concurrent of een outsider?

Xpeng G6

Xpeng, de Chinese elektrische autofabrikant, heeft onlangs het veelbelovende nieuwe model G6 onthuld. Met een flinke actieradius en indrukwekkende laadsnelheden lijkt deze elektrische SUV een serieuze concurrent voor Tesla’s Model Y te kunnen worden. Hij is gebaseerd op de onlangs onthulde SEPA 2.0 architectuur.

Actieradius zo’n 625 kilometer volgens WLTP?

Met de onthulling van de G6 heeft Xpeng alweer vijf modellen op de markt. De G6 is een coupé-achtige elektrische SUV die gebaseerd is op Xpeng’s nieuwe 800-volt SEPA 2.0-platform. Xpeng belooft indrukwekkende prestaties voor de G6, zoals een actieradius van 755 kilometer volgens de Chinese CLTC-norm. Die Chinese norm is helaas wel heel erg optimistisch.

Duidelijk is wel dat de actieradius bijna 10 procent groter is dan de andere Xpeng modellen. Welnu, de Xpeng P7 RWD Long Range is tot nu toe het model met de grootste actieradius. Die haalt 576 kilometer volgens de WLTP-normering. Tel daar 10 procent bij op en dan zou de nieuwe Xpeng G6 misschien wel de 625 kilometer gaan halen. En dat is inderdaad best wel indrukwekkend te noemen.

Verder belooft Xpeng een laadtijd van slechts tien minuten voor een bereik van 300 kilometer. Ook dan gaat het natuurlijk om het CTLT-bereik, maar het duidt niettemin op een prima laadsnelheid.

Xpeng G6

Twee aandrijfvarianten

Xpeng biedt de G6 aan in twee eenmotorige versies met een vermogen van 218 kW. De ene versie heeft een LFP-accu, de andere (Long Range?) versie heeft een NMC-accupakket. Daarnaast komt er ook een vierwielaangedreven versie. Die beschikt over een extra 140 kW-motor en NMC-accu’s. De prijzen zouden tussen de 26.500 en 33.100 euro liggen. Dat zijn uiteraard de omgerekende prijzen zoals die voor de Chinese markt gelden. Voor de prijzen in Europa zullen die van de Tesla Model Y wellicht een aardige indicatie zijn.

Innovaties en comfort

De accu van de G6 is geïntegreerd in de carrosserie, wat zorgt voor betere prestaties en een hoger niveau van veiligheid. De auto is uitgerust met een centraal 15-inch touchscreen, ergonomische stoelen alsmede stoelverwarming en -koeling voor bestuurder en passagier. De materiaalkwaliteit van de bekleding zou hoog moeten zijn en van kinderveilige, vuilafstotende en antibacteriële stoffen vervaardigd. Hierdoor zou de luchtkwaliteit in de cabine 3 tot 10 keer beter moeten zijn dan de internationale normen.

Lengte 4,75 meter
Breedte 1,92 meter
Hoogte 1,65 meter
Wielbasis 2.890 mm
Platform 800-Volt SEPA 2.0
Actieradius (CLTC-norm) Tot 755 kilometer
Laadtijd (voor 300 km CLTC-bereik) 10 minuten
Vermogen 218 kW/296 pk (eenmotorige versies)
358 kW/486 pk (vierwielaangedreven versie)
Accu-opties LFP-accupakket (eenmotorige versie)
NMC-accupakket (eenmotorige en AWD-versies)
Prijs Tussen 26.500 en 33.100 euro (in China)

Europese ambities

Hoewel het nog niet duidelijk is wanneer de G6 op de Chinese markt verkrijgbaar zal zijn, zijn er sterke aanwijzingen dat Xpeng plannen heeft om dit model naar Europa te exporteren. Zo benadrukt Xpeng bijvoorbeeld dat de carrosseriestijfheid van de G6 voldoet aan de hoogste veiligheidsnormen in de drie belangrijkste wereldwijde automarkten: China, Noord-Amerika en Europa.

Ook geeft Xpeng aan dat de naam G6 alleen voor de Chinese markt zal gelden. Dat suggereert dat de auto mogelijk onder een andere naam in Europa en de VS gelanceerd zal worden. Mocht de G6 daadwerkelijk naar Europa komen, dan kunnen we hem mede vanwege de hoge laadsnelheid en goede actieradius beschouwen als een serieuze outsider in de concurrentie met bijvoorbeeld de Tesla Model Y en Volkswagen ID.7.

Xpeng G6

696 392 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte