Test BYD Dolphin: Ook voor de privérijder

De Europese auto-industrie biedt de kostenbewuste privé-rijder niet al te veel keus in betaalbare elektrische auto’s. Ja, aangekondigd zijn er zat, zoals de Volkswagen ID.2. Maar BYD duikt nu al slim in dat gat, met de Dolphin, die eind dit jaar in Nederland in de verkoop gaat en waar e-Drivers.com al mee heeft kunnen rijden.

Hoewel, rijden, we hebben er bepaald geen roadtrip mee gemaakt. Net als de test met de Seal, elders te vinden op deze site, speelde de rit met de 4,29 meter lange Dolphin af op Parcmotor Castelloni; een Spaans circuit. Klaarblijkelijk zijn Chinese fabrikanten nogal angstig aangelegd, want veel meer dan een aantal slalomtestjes werd ons niet gegund. Maar goed, de basiskarakteristiek hebben we daar wel uit kunnen herleiden. De voorwielaangedreven Dolphin voelt vooral erg comfortabel aan. Zijn 204 pk sleuren behoorlijk aan de voorwielen als je er volop van gebruikmaakt. Een elektromotor levert nou eenmaal direct en relatief veel kracht, iets dat bij een voorwielaangedreven auto direct voelbaar is in de besturing.

Vanaf 30 mille

Eerst even kijken naar de prijzen. Rond de dertig mille zijn er in Nederland, zoals gezegd, niet al te veel elektrische auto’s verkrijgbaar. Renault levert een Zoe, MG de MG4 en Volkswagen heeft beloofd ergens in 2025 de ID.2 in de showroom te hebben. Peugeot verkoopt een elektrische 208 en Opel een Corsa met dezelfde aandrijflijn, Nissan een Leaf, maar die zijn duurder en vooral op de Peugeot zit behoorlijk wat levertijd. BYD belooft een prijsrange van tussen de 30 en 40.000 euro, waarbij het belangrijk is te weten dat die basisprijs niet geldt voor de versie met 60 kWh accu. Met die auto reden wij. Dankzij 204 pk is hij vlot zat en zit er een rijbereik in van 427 kilometer, op papier. De prijs van deze versie ligt vermoedelijk dicht bij de 40.000 euro. Hoe het precies zit, weten we later dit jaar.

Met Blade accu

De Dolphin staat op dezelfde basis als de al in Nederland aangeboden BYD Atto. Hierin huist het Blade-accu pakket. Binnenin is alles iets eenvoudiger uitgevoerd dan in de Atto. Gebleven is het kantelbare multimedia scherm. De buitenzijde van de Dolphin oogt een tikkeltje bedaagd, beetje als een Opel Ampera-e. Dan ziet een Volkswagen ID.3 er net wat dynamischer uit. De ruimte die de Dolphin biedt, is overeenkomstig met die van een Nissan Leaf.

Niet grens verleggend

Qua laden verzet de minst kostbare BYD de bakens bepaald niet. Aan een snellader komt hij aan 88 kW, aan een thuispaal is 11 kW het maximum. Op een volgeladen 60 kWh accu haalt de Dolphin op papier 427 kilometer rijbereik. Dat zijn allemaal redelijke cijfers, zonder werkelijk te excelleren, wat overigens ook niet echt gaat bij een ‘betaalbare’ EV. Elektrische auto’s met een hoge prijs zijn vaak voorzien van innovatieve systemen, simpelweg omdat de desbetreffende autofabrikant bij zo’n auto meer financiële vrijheid heeft gehad bij de ontwikkeling. Reken voorlopig bijvoorbeeld niet op een betaalbare EV met een 800 Volt laadinfrastructuur voor minder dan 30 mille. Waar de Dolphin het van moet hebben zijn goede garantievoorwaarden, een nette basisprijs, degelijke rijeigenschappen en een volwaardige uitrusting. Later dit jaar volgt een uitgebreide rijtest van de BYD Dolphin.

Tekst Werner Budding

1920 1080 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte