Ford onderzoekt efficiëntere manier om interieur van EV’s te verwarmen

Nee, Ford loopt momenteel niet heel erg voorop als het om elektrificatie gaat. Maar dat wil nog niet zeggen dat de Amerikaanse autofabrikant er niet druk mee bezig is. De ingenieurs van Ford zijn bijvoorbeeld bezig met een soort van holistisch onderzoek om het interieur van elektrische auto’s efficiënter te verwarmen.

Holistische benadering

Ford richt zich hiermee op een andere manier om de efficiëntie van elektrische voertuigen te verhogen. Het bedrijf heeft het de afgelopen maanden dan ook verschillende EV-gerelateerde octrooien aangevraagd. Zo vroeg Ford octrooi aan voor onder anderen een systeem voor verwarmde zijruiten, een verwarmingssysteem voor het stuur en een systeem voor directe cabineverwarming.

Het gebruik van de airconditioning of de verwarming kan in een EV resulteren tot een aanzienlijk kortere actieradius. Dit omdat het verwarmen van de binnenlucht zeer inefficiënt is, vooral op korte trajecten. Dat is de reden waarom er vaak wordt aangeraden om in de winter goed gebruik te maken van verwarmde stoelen en stuurwielen en daarnaast de normale verwarming zo spaarzaam mogelijk te gebruiken.

Tot 13 procent minder energie nodig

De ingenieurs van Ford hebben ontdekt dat je elektrische voertuigen mogelijk efficiënter kunt verwarmen door verwarmingsoppervlakken zoals matten en deurpanelen te gebruiken. Ze hebben ontdekt dat je het energieverbruik in het interieur van een elektrisch voertuig – het gaat hierbij dan wel om een bestelwagen – op die manier met maar liefst 13 procent kunnen verminderen. En daardoor zou je de actieradius van een EV met zo’n vijf procent kunnen verhogen.

CEVOLVER

Dit onderzoek werd uitgevoerd in het kader van het project Connected Electric Vehicle Optimised for Life, Value, Efficiency, and Range (CEVOLVER) van de Europese Commissie. De ingenieurs van Ford hebben voor dit onderzoek een E-Transit uitgerust met verwarmde armsteunen, vloermatten, deurpanelen, zonnekleppen en een paneel onder het stuur.

De test omvatte een verscheidenheid aan toepassingen, waaronder het afleveren van pakketten, de levering van speciale goederen en een klus van een dag op wegen in en rond Keulen. De tests vonden plaats onder allerlei weersomstandigheden. In de winter en de zomer, op droge en natte wegen, en bij hevige regen en wind.

Veel directer

Wanneer de deuren of ramen van het voertuig worden geopend, gaat de door een elektrische kachelventilator verwarmde lucht gemakkelijk verloren. De binnenstromende koude lucht moet eerst weer worden opgewarmd, wat energie kost. De verwarmde oppervlakken komen echter rechtstreeks in contact met de passagiers. Ze kunnen dus zonder omwegen en verlies hun warmte afgeven. Dat is niet alleen in theorie maar ook in de praktijk efficiënter, zo blijkt uit de onderzoeksresultaten van Ford.

Markus Espig, systeemingenieur Propulsion Systems Engineering bij Ford Research and Innovation Center Europa: “We weten allemaal dat als de deuren of ramen worden geopend wanneer het buiten kouder is, de temperatuur in een voertuig daalt. Dit geldt vooral voor bestelwagens, omdat chauffeurs vaak afzetten en de warmte van de airco sneller verloren gaat, terwijl verwarmde oppervlakken warm blijven. Vermindering van het energieverbruik verbetert niet alleen de actieradius, maar verlaagt ook de kosten en draagt bij tot een duurzamere manier van reizen.”

Daarnaast onderzochten de ingenieurs ook andere manieren waarop het energieverbruik in EV’s kan worden verminderd, zoals door het gebruik van binnenverlichting om de cabine koeler of warmer te laten aanvoelen.

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte