En ook de Sono Sion komt er niet

Helaas, de Sono Sion gaat er niet komen. Sono Motors, de in München gevestigde start-up die de Sono Sion ontwikkelde, heeft besloten om dit project stop te zetten. Het is niet gelukt om het benodigde geld voor de serieproductie binnen te halen. Sono Motors gaat zich nu concentreren op de zonne-energieactiviteiten voor zakelijke klanten.

#saveSion

Eind vorig jaar startte men de #saveSion-campagne. Via een reserveringsactie probeerde Sono Motors om 3.500 reserveringen binnen te krijgen. Die moesten ook onmiddellijk volledig betaald worden. Daarmee wilde het bedrijf de financiering van de serieproductie, die gepland was voor de tweede helft van dit jaar, financieren. Parallel daaraan wilde men ook nog investeerders vinden. Het lukte niet om die 3.500 reserveringen binnen de gestelde 50 dagen binnen te halen. Daarna verlengde men de campagne met een maand. Maar nu, een paar dagen voor de nieuwe deadline, besloot men om het autoproject af te blazen.

Sono Motors vermeldt in het persbericht niet welk resultaat men met de #saveSion-campagne heeft behaald. Wij hebben de website van Sono Motors zelf een beetje in de gaten gehouden, en hebben gemerkt dat er in het begin redelijk wat reserveringen binnen kwamen, maar dat de ‘teller’ al sinds medio januari ergens op de helft van het gestelde doel is blijven steken. Sindsdien zijn er nog amper voertuigen gereserveerd.

Het bedrijf lijkt nu te impliceren dat de beslissing ook van fundamentele aard was. De verklaring van Sono Motors lijkt ook aan te geven dat ook de verslechterde economische omstandigheden – en dus ook op de kapitaalmarkt – een rol spelen.

Herstructurering

aurin Hahn, CEO en medeoprichter: “De herstructurering is een beslissende stap in de ontwikkeling van Sono Motors. Ook al hebben we ons oorspronkelijke hartproject met het Sion-programma moeten stopzetten, de verschuiving van onze volledige focus naar B2B zonne-oplossingen biedt ons de mogelijkheid om door te gaan met de ontwikkeling van innovatieve producten in de zonne-industrie. Ondanks meer dan 45.000 reserveringen en pre-orders voor de Sion, waren we gedwongen te reageren op de aanhoudende instabiliteit op de financiële markten en onze activiteiten te stroomlijnen.”

Sono Motors gaat zich voortaan dus concentreren op het verder ontwikkelen en verkopen van de zonne-energietechnologie. Het ontwikkelen en in serie produceren van de Sion is heel kapitaalintensief. De zonne-energieactiviteiten zijn dat veel minder. Daarbij zal ook de ervaring die het bedrijf met de Sion heeft opgedaan – bijvoorbeeld over de naadloze integratie van de halve cellen in de carrosserie van de auto – worden meegenomen. Het kapitaalintensieve autoproject wordt echter niet stopgezet.

Mede door verslechterde kapitaalmarkt

Het bedrijf kan nu heel wat kosten besparen: “De stopzetting van het Sion-programma weerspiegelt het besluit van de onderneming om zich te richten op een minder kapitaalintensief bedrijfsmodel in het licht van de slechte omstandigheden op de kapitaalmarkt – ongeveer 90 procent van de financieringsbehoefte voor 2023 werd veroorzaakt door het Sion-programma. Aangezien het Sion-programma veel middelen vergde, voert het bedrijf nu aanzienlijke kostenbesparende maatregelen door.”

Hahn benadrukt ook dat de beslissing niet gemakkelijk was voor het managementteam. Ook omdat niet alle Sono-medewerkers in de toekomst echter aan de B2B-zonneprojecten van Sono Motors zullen werken. Met het besluit om het Sion-project af te blazen, komt er ook een eind aan het dienstverband van zo’n 300 werknemers. COO Thomas Hausch zal het bedrijf ook verlaten. De voormalige Daimler- en Nissan-topman zal het bedrijf nog wel ondersteunen bij de herstructurering, maar zal daarna terugtreden.

Aanbetalingen worden terugbetaald

Sono Motors zal de gedane aanbetalingen vanaf mei in termijnen terug gaan betalen. Verder zal men de kopers niet houden aan de betalingsverplichtingen die zij in het kader van de #saveSion-campagne hebben gedaan. Deze zullen niet meer worden geïnd, verklaart Sono Motors. Het bedrijf heeft een terugbetalingsplan uitgewerkt voor alle eerder gedane vooruitbetalingen: “Dit voorziet in terugbetaling in verschillende termijnen plus een bonus in de komende twee jaar, te beginnen met de eerste termijn in mei 2023.”

1600 900 Lease-e


Volkswagen id3

#waarde# (uitvoering)

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

#waarde# Intro Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Sed haec quidem liberius ab eo dicuntur et saepius. In schola desinis. Sin est etiam corpus, ista explanatio naturae nempe hoc effecerit, ut ea, quae ante explanationem tenebamus, relinquamus.

  • Fiscale waarde
    #waarde#
    Bouwjaar
    #waarde#
    Kilometerstand
    #waarde#
    Transmissie
    #waarde#
    Status
    #waarde#
    Bijtelling
    #waarde#
  • Acceleratie 0-100
    #waarde#
    Topsnelheid
    #waarde#
    Koppel
    #waarde#
    Range (WLTP)
    #waarde#
    Accucapaciteit
    #waarde#
    Vermogen
    #waarde#
  • Laadtijd
    #waarde#
    Laadsnelheid
    #waarde#
    Laadvermogen
    #waarde#
    Snellaadtijd
    #waarde#
    Snellaadsnelheid
    #waarde#
    Snellaadvermogen
    #waarde#

Klanttevredenheid is één van onze belangrijkste drijfveren. Wij zijn pas tevreden als jij dat ook bent. Dit zie je terug in alles wat we doen. Daarom zijn wij enorm trots dat 100% van onze klanten ons aanbeveelt.

Offerte aanvragen

v.a. € #waarde# / maand excl. BTW

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Nulla profecto est, quin suam vim retineat a primo ad extremum. Quod cum dixissent, ille contra.

[contact-form-7 id=”636″]

Vergelijkbare uitvoeringen

Blue Architect 'rooie-brommer'

Blue Architect Mega-bak
ev pro 15.000kW aut
Uitvoering
EUR 6371100000
320 KMT
Fiscale waarde
Range (WLTP)
Meer info & offerte